Huur loks in Noord – Nederland – Lease locomotives in the North of the Netherlands
De NS kampte tussen 1970 en 1985 met materieel te kort. Hierop werd besloten om locomotieven te gaan huren in buurland Duitsland. De keuze was snel gemaakt en was gevallen op de diesel locomotievenfamilie DH- BR 210 t/m 219. Voor de meeste treinen stonden de DB locs 216 en 218 uit voorgenoemde DB lok serie. De huur locomotieven waren ter vervanging van de NS diesel series 22/23/24/2500. De 22/2300en zaten in de kolentreinen (4 loks voor 1 trein) en de 24/2500en zaten vastgeroest in de overige goederentreinen. Passagierstreinen in trek/duw combinatie was met twee 24/2500 niet mogelijk, en ze waren immers ook allen bezet. De DB serie 210 t/m 219 voldeed aan alle eisen van de NS en waren zowel op technisch vlak als op krachtgebied dan ook sterker en beter dan de locomotieven die de NS op dat moment bezat. De locomotieven waren dan ook zéér geliefd onder de Nederlandse machinisten (meesters).
Een overzicht van de locomotiefnummers die in het Noorden reden, is te vinden onderaan deze pagina.
The NS had between 1970 and 1985 material too short. NS had decided to hire locomotives in the neighbouring Germany. The choice was quickly made and had fallen on the diesel locomotives family DH-BR 210 t/m 219. For most trains were the DB locs 216 and 218 to see from that serie. The lease locomotives were to replace the NS diesel locomotives 22/23/24/2500 series. The 22/2300’s were in the coaltrains (4 loco’s at the front of the train) and the 24/2500’s were rusted in the other cargotrains. Push and pull passenger trains in combination with two 24/2500 was not possible, and they were also all in service. The DB series 210 t/m 219 satisfied all requirements of the NS and were both on technical as on strength, stronger and better than the locomotives that the NS had in service at that time. The locomotives were very popular among the Dutch train drivers.
An overview of the locomotive numbers that ran in the North of the netherlands, can be found at the bottom of this page.
Korte beschrijving over de technische voordelen van de DB huurloks
Short description of the technical advantage of the DB lease loco’s
Multiple rijden en in trek/duw combinatie, Snelheid max. 140Km/pu, Treinverwarming aanwezig, 1840 pk-motor – Multiple riding & in Pull/push combination, Max. speed 140Km/pu, train heating system, 1840pk-motor.
Werkzaamheden van de loks – Working
De loks zijn circa zes jaar lang op huur basis in NS dienst geweest. In de Noordelijke Provincies werden de loks regelmatig voor een (buurt) goederentreinen gezet maar waren ook wel in de passagiersdienst aan te treffen, en werd dan ook met regelmaat voor de bekende “Klompentrein” neer gezet. Veel van de locs waren gestationeerd in Groningen en Zwolle. De onderhoudsomloop van de locs ging via Nieuweschans en Oldenburg over de toenmalige spoorverbinding Groningen-Bremen vv. De locs werden gereden door NS-personeel die er voor waren opgeleid t.b.v. het traject Groningen-Leer vv. Later werd er ook Zwols personeel voor opgeleid. Klein onderhoud werd gedaan in Zwolle bij Stork-Werkspoor-Diesel.
The loks are about six years on loan in NS service. In the Noth of the Netherlands the loks were regularly for freight trains to see, but were also in the passenger service, and was regularly for the well-known “Woodenshoes train” to see. Many of the locomotives were stationed in Groningen and Zwolle. The maintenance of the locs went via Nieuweschans over the line between Groningen and Bremen Oldenburg and vice versa. Later the personal of Zwolle were also trained. Small maintenance was done in Zwolle by Stork-Werkspoor-Diesel.
Overzicht huur locs (DB – BR 216) bij NS periode 1970 – 1985:
Kleurstelling: Rood / Crème – Oceaan blauw (Rot / Crème – Ocean blau)
Locomotiefnummers:
Prototype 216 001 t/m 010 (de Lolo’s) zijn nooit in Noord Nederland gesignaleerd. De locomotieven uit de eerste serie BR 216 (011 t/m 020) kwamen vanaf 1983 ook steeds vaker in Noord Nederland terecht. De 5e en tevens laatste serie, was hetzelfde lot beschoren als de prototypen. Zij zijn ook nooit in Noord Nederland gesignaleerd.
Voor de puristen onder ons: De 216’s die tussen 1970 & 1985 bij NS reden, werden planmatig volgens een omloop uitgewisseld. Zo lang deze locs in de normale omloop reden, konden ze vanzelf in Noord Nederland opduiken. Voor de modelspoorliefhebbers (die ook vaak deze website raadplegen:) De locomotieven in de crème oceaan blauwe kleurstelling, vallen in tijdperk IV (1968-1990.) Vanaf 1975 zijn een aantal Locs uit de BR 216-1 en BR 216-2 van de crème – oceaan blauwe kleurstelling voorzien. Vanaf 1980 ook een aantal locomotieven uit de overige series. De bronnen van deze website (DB, NS, Fries/Groninger/Drentse Mcn’s, én de bekende regionale spotters) hebben hun lijst(en) met locomotiefnummers en kleurstellingen, in de afgelopen jaren in kaart gebracht. Deze zijn naar waarheidsgetrouw hier op deze website online gezet.
Eventuele wijzigingen in deze lijst, onder voorbehoud.