Speciale trein(ritten) na 2000

Herik Rail rit met een speciale trein en locomotief 1501 te Leeuwarden. Herik Rail with a special train and locomotive 1501 in Leeuwarden. 17-05-2003

Op 15-9-2004 kwam de NS ICE3 4651 ter Promotie van de “Denderende Dagen” van NS Hi Speed naar Leeuwarden. Het verraste ieders dat er een (on?)geplande rit tussen Leeuwarden en Wolvega v.v. werd verreden. Een aantal mensen die de trein op Leeuwarden-CS aanschouwden mochten onverwachts instappen en deze met deze rit mee. Als extra werd Weerman Piet Paulusma nog ingezet voor opnames van SBS6 Hart van Nederland: Piets weerbericht moment. Daar mocht ook iedereen na de rit nog aan mee werken om zijn alom bekende afsluiter: Oant Moarn!! uit te roepen.

At 15-9-2004 came NS ICE3 4651 for a Promoride for NS Hi-Speed “Thundering Days” to Leeuwarden. It was for the most of us a surprise that there was an extra (un)planed ride between Leeuwarden and Wolvega v.v. Some people at the Station of Leeuwarden who were admiring the train were getting a unexpected infitation to come on board of the train for this ride. As extra was SBS6 weatherman Piet Paulusma also on board for some weather presentation. After the ride we also helped him to end his weather presentation moment with him to say the slogan: Oant Moarn!!

ICE3-treinstel 4651 reed een promotierit “Denderende Dagen” van NS Hi-Speed naar Leeuwarden-CS. Hier is het stel onderweg nabij Akkrum.  ICE3 4651 was driving a promoride “Thunderin Days” from NS Hi-Speed to Leeuwarden-CS. Here is the train on his way near Akkrum. 2004

Iedereen die interesse had om eens over de schouder van de Machinist te kijken mocht een kijkje nemen.
Every one who was interested to take a peak over the shoulder of the train driver had the chance to do so.

ICE3 te Wolvega. ICE at Wolvega ** 15-9-2004

ICE3 4651 werd na de rit weer klaar gemaakt voor vertrek naar Amsterdam-dijksgracht. ICE3 4651 ready for departure to go back to Amsterdam-dijksgracht. Leeuwarden 15-9-2004

*Noemenswaardig is nog even het volgende: De 4651 heeft kortstondig tussen Leeuwarden en Wolvega een snelheid behaald van 195km/pu!!

** Worth mentioning is this: The 4651 has shortly reached a speed of 195km/h between Leeuwarden and Wolvega!!

Op 29-30 januari 2005 vind de aller eerste Stoomweekend plaats georganiseerd door de in 2003 opgerichte Stichting Stoomtrein Fryslân (SSF). Het matrieeël werd gehuurd bij de VSM en had Leeuwarden altijd als uitval basis omdat dit station/emplacement uiteraard de juiste capaciteit bevatte om als standplaats te gebruiken voor zowel matrieeël als de medewerkers van de VSM.

At 29-30th of january 2005 is the first Steamweekend of the establishment Stichting Stoomtrein Friesland. The train was hired from the VSM and was using Leeuwarden as base because this statio/emplacement the best capacitance contained to use as postingplace for the train and the employees of the VSM.

Stoomlok 52 3879 naast Buffel 3401 in de vroege ochtend te Leeuwarden. Steamlocomotive 52 3879 next to Buffel (DMU ’90) 3401 in the early morning in Leeuwarden 29-1-2005

Ex NS 2233 aan de achterzijde van de trein (foto genomen vanaf perron2) te Sneek. Ex NS 2233 at the rear of the train (foto taken at platform2) in Sneek.

Aan de voorkant van de trein staat lok 52 3879 klaar voor de eerste slag Sneek-Stavoren te maken. At the front of the train is loc 52 3879 ready for the first departure to do the ride Sneek-Stavoren.

Op 23-4-2005 is er door de St.Mat’54 een Noordelijke Nevenlijnen Express dag georganiseerd. At 23-5-2005 was a ride planned bij St.Mat’54 called: Noordelijke Nevenlijnen Express.

Hier dendert de 766 van de gelijknamige stichting richting Leeuwarden-CS. Here is the 766 rumbling to Leeuwarden-CS
Kort daarop volgt de DE41 van het NSM. Shortly after the 766 is DE41 following
Gezamelijk staan ze naast elkaar te Leeuwarden-CS voor de kleine line-up. Together there standing at Leeuwarden-CS for a mini line-up

De DE41 vertrekt richting Franeker. De 766 is inmiddels vertrokken naar Meppel, voor een slag naar Groningen. DE41 is departuring to Franeker. The 766 has leaved Leeuwarden for a ride to Meppel & Groningen.

Twee oudgedienden naast elkaar te Dronrijp. Two veterans side by side in Dronrijp.

Ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed een bijzonder trein “ZilverRail Express” reed door het gehele land in de Herfstvakantie van 2005. Deze trein deed ook Leeuwarden aan op een zéér donkere regenachtige 25 Oktober.

On the occasion of the Silver Jubilee of Queen Beatrix there was driving a special train “ZilverRail Express” through the whole of the Netherlands. This train was also visiting Leeuwarden on a very dark rainy 25th of Oktober.

Aan de voorkant van de “ZilverRail Express” staat de 1750 en aan de achterkant (hier op foto) de 1742.
At the front of the “ZilverRail Express” is the 1750 and at the rear of the train (here at the photo) the 1742.

En de trein is weer klaar gemaakt voor vertrek. The train is made ready for departure

Op 2 November 2005 verraste Stichting mC9002 “Jaap” ieders in Leeuwarden met een bezoekje aan het station aldaar. Deze dag was écht MEGA regenachtig maar natuurlijk moest deze unieke kans worden geplaat, dus hup….de regenjas aan en fietsen met die handel!!

At the 2nd of November was everybody surprised in Leeuwarden when the mC9002 “Jaap”Foundation visit with “Jaap” the station of the capitol city Leeuwarden. This day was a verry rainy day but this unique chance has to be taken on photo, so hurry-up…..put on the raincoat and bike allong!!

Jaap net voor het Stephenson viaduct te Leeuwarden. Jaap just for Stephensons viaduct in Leeuwarden

Een Staatsportret van het personeel bij de “Jaap.”  A State portret of the personel of the “Jaap.”

En nog even als laatste vol op de kiek!! And last but not leased a full picture!!

PlanT 520 staat op spoor 5B te Leeuwarden, als Vrijheidstrein met een indoor tentoonstelling over 65 jaar vrijheid in Nederland. PlanT 520 at track 5B in Leeuwarden, as Train of Freedom. Inside a exposition of 65 years of Freedom in the Netherlands. Leeuwarden 11-4-2010

Na een tijdje te hebben overgestaan in Leeuwarden, was het de beurt aan de volgende plaats: Groningen. After having crossed over in Leeuwarden for a while, it was the turn of the next place: Groningen.

HSA 186 naast Arriva GTW 305 bij VOITH (nu Stadler) geparkeerd. HSA 186 parked next to Arriva GTW 305 at VOITH (now Stadler). 29-10-2006

HSA 186 klaar voor aanvang excursie rit van de Friese Modelbouw Club, in de richting van Groningen. HSA 186 ready for the excursion ride of the Friese Modelbouw Club, in the direction of Groningen 29-10-2006

HSA 186 dendert door Camminghaburen in de richting van station Leeuwarden. HSA 186 rumbles through Camminghaburen in the direction of Leeuwarden station 29-10-2006

HSA 186 maakt een stop op Leeuwarden Achter de Hoven (Ah) in de richting van station Leeuwarden. HSA 186 makes a stop at Leeuwarden Achter de Hoven (Ah) in the direction of station Leeuwarden 29-10-2006

HSA 186 op spoor 2 te Sneek (Sk) voor een photoshoot. HSA 186 on track 2 in Sneek (Sk) for a photoshoot 29-10-2006

Ter ere van het 135 jarig bestaan van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden Stamboek kwam de 1312 met een aantal rijtuigen op 10-01-14 naar Leeuwarden om Schrijver/auteur Dan Brown naar de WTC Expo te brengen. 

NS 1312 is zojuist als trein 848100 aangekomen te Leeuwarden. NS 1312 has just arrived in Leeuwarden as train 848100.

Dan Brown (links) staat Omrôp Fryslân te woord. De dochter van de fotograaf werd door Dan Brown onbedoeld (bijna) omver gelopen. Na een stilleggen van opname en een kort excuses aan de kleine meid, én een aai over haar bol van de Schrijver, werd de draad weer opgepakt. Hulde aan deze man voor zijn goede normen en waarden!! Dan Brown (left) speaks to Omrôp Fryslân. The photographer’s daughter was accidentally (almost) knocked over by Dan Brown. After a silence of recording and a short apology to the little girl, and a pat on the head from the Writer, the thread was picked up again. Tribute to this man for his good values!

De 1312 druk in de weer met kopmaken. The 1312 is busy shunting, to the other side of the train (1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6) En de trein is weer gereed voor de terugweg. And the train is coplete again, and ready for departure!

Voor vertrek nog even snel de cabine van de 1312 mogen vastleggen. The cabin of the 1312 may be quickly captured before departure.

En de 1312 vertrekt weer als trein 848101 naar Het Spoorwegmuseum. And the 1312 leaves Leeuwarden as train 848101 to The Railway Museum in Utrecht.

De 1312 onderweg als trein 848101 naar het Spoorwegmuseum ter hoogte van Barrahûs. The 1312 on it’s way as train 848101 to the Railway Museum, near Barrahûs

Doorkomst van de 1312 als trein 848101 te Akkrum, richting het Spoorwegmuseum. 1312 passing Akkrum as train 848101 to the Railway Museum Utrecht

Op 29-8-2014 was het na 3 jaar stilte dan eindelijk weer eens zo ver, er werd weer voorzichtig geprobeert om een evenement in Zuidwest Friesland georganiseerd met de titel: Dampend en Bruisend Sudwest Fryslân 2014. Helaas viel de kaart verkoop voor de Donderdag en de Vrijdag tegen (“Dampend en Bruisend” viel tegelijk met de “Visserij dagen”van Harlingen) maar voor de Zaterdag en Zondag was dit een stukje beter….Er kon gereden worden!! GELUKKIG!!!!

After 3yrs of silence it was finally happen, there were was an event orgenized in the southeren region of Friesland entitled: Dampend en Bruisend Zuidwest Fryslân 2014. Unfortunately the cards sales was bad for the thursday and friday (“Dampend en Buisend”) was organised at the same time as the “Fishing days of Harlingen”), but for the saturday and sunday was it some better….there could be some rides ta ke place!! FINALLY!!!!

Voor de ritten tussen Sneek en Stavoren had de organisatie van “Dampen en Bruisend” de VSM weer gevraagd om de ritten met de Stoomtrein in te vullen. De VSM was naar Leeuwarden afgereisd op 29-8-2014 met een +60, iets waar de gewone Spoorweg maatschappijen nog wat van zouden kunnen leren….die zitten veelal in de min 😉

For rides between Sneek and Stavoren the organisation from “Dampend en Bruisend” had asked the VSM again to to fill the steam train rides. The VSM had ride to Leeuwarden (base)

Wat rangeer werk te Leeuwarden. 4x

Some shunting at Leeuwarden. 4pcs

De trein onderweg naar Hindeloopen (rit2) Train is on his way to Hindeloopen (ride numb 2) 30-8-2014 
De trein onderweg naar IJLST (rit3) Train on his way to IJLST (ride numb 3) 30-8-2014
De stoomtrein kachelt met een rustig gangetje vanuit Workum naar Sneek terug (1e middag rit) nabij Nijhuizum. The Steamtrain was going with a nice calmly tempo back to Sneek after passing Workum (1st afternoon ride). Photo is made near Nijhuizum. 31-8-2014
Na de laatste rit staat de Stoomtrein te Sneek weer klaar om af te reizen naar uitvalsbasis Leeuwarden-CS. After the last ride the Steamtrain was prepared to ride to the base of the train: Leeuwarden-CS. 30-8-2014

Op 15-12-2018 was het dan eindelijk weer eens zover voor Noord Nederland, er kwam weer eens een speciale rit naar het Noorden!! Stichting mat’54 kwam met de Oliebollenrit naar Groningen en Leeuwarden. Qua weersomstandigheden troffen ze het niet. Het was lekker droog weer, maar het was snijdend koud op deze dag. Een korte impressie van de Oliebollen Express 2018 hieronder:

Oliebollen Express Koersbord. Route plate of the Oliebollen Express

St. Hondekop 766 dendert richting Leeuwarden CS. Hier het treinstel te Heerenveen IJsstadion. St. Hondekop 766 rumbles towards Leeuwarden CS. Here the train set in Heerenveen IJsstadion.

De 766 net aangekomen op Leeuwarden CS. The 766 just arrived at Leeuwarden CS.

En de 766 word weer klaargemaakt voor vertrek. And here the 766 getting ready for departure

De 766 onderweg naar Zwolle terug, ter hoogte van de Bredyk te Wirdum. The 766 on its way back to Zwolle, near the Bredyk in Wirdum.