Drachten heeft een kort een mogen genieten van een paar spoorverbinding(en) waarvan de spoorverbinding met Groningen het meest bekende is. Het is een lijn die erg uniek is, omdat deze deels Friesland & deels in Groningen én deels in Drenthe doorkruist, én omdat de lijn los gelegen was van alle andere lijnen. De tramlijn Drachten – Groningen, in Groningen bekend als de ‘Drachtster tramlijn’, later ook wel de Philipslijn genoemd, was een in 1913 door de Nederlandsche Tramweg Maatschappij aangelegde tramlijn. De 43 kilometer lange tramlijn verbond Groningen via Peize, Roden, Leek en Marum met Drachten. In de tijd dat het Tram netwerk nog functioneel was, was deze lijn middels het Station te Drachten ook verbonden (via Veenwouden) met de Friese hoofdstad Leeuwarden. De in de jaren vijftig in Drachten gevestigde Philipsfabriek was de belangrijkste klant die gebruik maakte van deze spoorlijn. Nog tot in de jaren tachtig was er regelmatig goederenvervoer over de Philipslijn met diesellocs van de serie NS 2400. De lijn in 1988 werd opgebroken. Hiermee kwam er een einde aan de geschiedenis van de Friese tramlijnen. Frieslandrail neemt u middels een beknopt overzicht nogmaals mee langs de voormalige spoorlijn(en) van Drachten
Drachten heeft in het verleden (middels Tramverbindingen) een heus spoornetwerk gekend. De laatst overgebleven lijn (na overname door NS) was de spoorlijn Drachten – Groningen. Hieronder een overzicht uit een ver spoorverleden:
Drachten had in the past a real railnetwork (by Tram connection). The last railtrack (after take-over by NS) was the railtrack Drachten – Groningen. Underhere a overview from a far past spoor history:
Speciale dank gaat uit aan: W.Hoekema, P.Tamsma en R.Hamoen